2016. február 10., szerda

2016 könyvei #2


Olvasó sorozatunk folytatódik. A romantikus, vicces, és fejlesztő könyvek mellett nagy kedvencem a szak irodalom-olvasás. Legfőképpen a szakommal, nőgyógyászattal és szüléssel kapcsolatban szeretek újabb és újabb könyveket a kezembe venni. Az orvos tudomány ezen ága mindig fejlődik, és résen kell lenni, frissíteni kell a szak tudást, hisz ha az nincs, akkor nem lehet megfelelő szinten edukálni, tájékoztatni a kérdéstfeltevőket. Számomra a fogantatás, a terhesség időszaka, majd maga a születés ( pár kisbaba születésénél már volt szerencsém jelen lenni, nemcsak mint néző, hanem mint aktív segítő, sőt volt akit én segítettem a világra) lenyűgöző dolog. A suli és munka után most is hajt a vágy minél többet megtudni a felsoroltakból, mivel nincs két egyforma terhesség , ahogy szülés és kisbaba sem. Nagyon élveztem a szülő szobán eltöltött időt, minden tapasztalatával együtt, igaz strapabírót egyént kíván. És most rettentően hiányzik az életemből...

Kicsit elkanyarodtunk más vizekre. A mai poszt a most beszerzett szak könyveim bemutatásáról szeretném hogy szóljon. Mivel szlovák egyetemre jártam, szlovákul tudom csak igazán kifejezni magam, ami a szak nyelvet illeti. Nyáron lefordítottam magamnak egy angol szülésznő által írott szlovákra fordított szak könyvet magyarra. Hááát meggyűlt vele e bajom...

 Szabad fordításban ennyit jelent: Terhesség napról napra. Ez volt az első könyv a három közül, amiből máris nekiláttam jegyzeteket írni, még tart... Nagyon bejön ez a könyv, főleg a könnyű fogalmazása és megjegyezhetősége miatt is. 294 oldalon érint minden egyes fontos tudnivalót, gyakorlati kérdést, praktikákat, vizsgálatokat, kezdve a női ciklustól át a terhesség lefolyásán és annak ideje alatt történő testi-lelki változásain egészen a szülésig és az azzal kapcsolatos lehetséges komplikációkig képes illusztrációval fűszerezve. Amikor csak tehetem lázasan írom a jegyzeteimet, amit jobban is élvezek, ugyanis használatba kerültek a színes zselés tollaim, melyek jobban kihangsúlyoznak minden egyes fontos részletet.  Ebben csak néha az a vicces, hogy mér csak a szupi jó színek miatt  is valahogy több kihangsúlyoznivalót találok.


Szabad fordításban: Prenatális (szülés előtti) kommunikáció. Azért is esett elsősorban erre a könyvre a választásom, mert még ilyet nem olvastam, másrészt szerettem volna többet megtudni  magáról a "főszereplőről", hogy mit is csinál az alatt a kilenc hónap alatt, mialatt  anyukája szíve alatt cseperedik. Mondhatom, a könyv régi kiadásda ellenére, sok új és érdekes ismerettel gazdagodtam. Nagyon fontosnak tartom, ahogy a terhesség alatti helyes életmódvezetést és egészséges táplálkozást is, a helló-én-vagyok-anyu-ide-kinn és helló-én-vagyok- a pocaklakód-idebenn fajta kommunikációt. Azaz már akkor is fontos  és lehetséges egy bizonyos szintű kommunikációt folytatni a még meg nem született babánkkal, hisz segít elmélyíteni az anya-baba viszonyt és így a gyermekünk már az anyaméhben érzi (igen ő már akkor is érzi), hogy szeretve van. Elsősorban a magzat részletes fejlődését taglalja a könyv első fejezete, utána elemzi, melyik hétben alakulnak ki az egyes érzékszervek, mint a hallás, szaglás, tapintás, látás valamint ízlelés. Ahol épp most tartok, ott kifejti milyen a helyes életmód várandósság idején. Hátrány talán csak egy van. A könyvet cseh nyelven adták ki, és miközben olvasom az agyamnak gyorsan le is kell fordítani szlovákra és abból magyarra. No de megbírkózom vele!


Szabad fordításban: Gyakorlati útmutató a szoptatáshoz. Igen a szoptatás. Az én másik nagy szívügyem. Hiszen mi lehet jobb táplálék egy újszülöttek, mint az anyatej, ami már a terhességkor termelődni kezd, hogy aztán a kisbaba világrajövetele után ellássa minden "földi jóval". Bár még én magam nem élhettem meg, milyen is szoptatni, a látvány, mikor anya és gyermeke teljes összhagban vannak, az anya ragyogó szeme, ahogy kisbabája csak is rá néz a művelet közben,(20 cm-re lát egy újszülött, az a távolság amennyire az anyuka van a szoptató baba szemétől) bőrük érintkezik, az valami csodálatos érzés lehet. Munkám sorám mindig is igyekeztem támogatást és segítséget nyújtani az újdonsült anyukáknak, vagy hogy termelődjön a tej, vagy hogy elkerüljük a nem helyes mellrehelyezés okozta problémákat vagy már azok orvoslását.

Képek forrása: www.google.sk



Nincsenek megjegyzések: